5 tips om zelf jouw oxytocine gehalte te verhogen

Oxytocine ook wel het knuffelhormoon genoemd en komt vrij door lichamelijk contact, zoals knuffelen, vrijen en flirten. Zowel de man als de vrouw maakt dit hormoon aan. Alleen bij vrouwen ondersteund het extra in de zwangerschap, bij de bevalling, het geven van borstvoeding en de hechting met het kind.

Wat doet oxytocine?

oxytocine knuffelhormoon

Oxytocine zorgt ervoor dat je een gevoel van verbondenheid, veiligheid, vertrouwen en geborgenheid ervaart. Het effect is dat je meer ontspant en tot rust komt. Het zorgt er ook voor dat je eerder mensen aanspreekt, dat jij je minder angstig voel, het werkt pijn verzachtend, bevordert wondgenezing en het stimuleert sociale interacties. Bovendien kan een flinke hoeveelheid oxytocine de bloeddruk verlagen en vermindert het de productie van de stresshormonen.

Heb jij nu het gevoel dat je snel angstig bent, je mensen ontwijkt, een zeer lage pijn grens hebt,  en leeft met een verhoogt stress niveau, verhoog dan nu zelf je oxytocine gehalte Of laat mij je helpen. In mijn praktijk werk ik met diverse methodieken om je hormoon oxytocine weer in balans te brengen.

Oxytocine en verschillende leeftijden

Iedere levensfase brengt een andere benodigd oxytocine niveaus met zich mee. Dit is nodig om in bepaalde situatie, zoals puberen, zwanger willen raken en een bevalling ondergaan te profiteren van de effecten van oxytocine.

“Het welzijn van de mens wordt mede bepaald door de mate van het oxytocine gehalte“

Oxytocine en tieners

In deze levensfase, ontdek je steeds meer van de volwassen wereld. Je wordt behandeld als een jong volwassenen, je krijgt meer vrijheid en er wordt van je verlangt dat je een beroepen keuze gaat maken. Voor veel tieners betekend dit een stressvolle periode. Dit houdt het lichaam best even vol, maar het moet geen maanden gaan duren. Daarom is het zo belangrijk om in deze levensfase al bewust te zijn van je oxytocine en stresshormoon gehalten. Door bewust te zijn wat jouw plezier en ontspanning brengt, neemt het stresshormoon af, zakt de bloeddruk en hierdoor ook de hartslag en is er ruimte voor oxytocine aanmaak. Over het algemeen is een ontspannen tiener ook veel gelukkiger, ze ervaren een vertrouwd gevoel en zullen makkelijker delen wat er op het hart ligt er hierdoor beïnvloed dit de keuzes op een positieve manier in het leven.

Oxytocine en zwanger worden

Oxytocine bevorderd de bevruchting, omdat bij geslachtgemeenschap van de vrouw er oxytocine vrij komt. Door de afgifte van oxytocine zorgt dit voor een ontspannen lichaam en een soepelere reis van de sperma door de vagina. Hoe positiever je het orgasme of geslachtsgemeenschap ervaart, hoe meer oxytocine er vrijkomt en de bevruchting bevorderd.

Oxytocine na de zwangerschap

Je hormoonhuishouding veranderd permanent na de bevalling, zo ook je oxytocine gehalte. Zo hebben moeders namelijk meer oxytocine in hun bloed dan vrouwen die geen moeder zijn. Het hormoon zorgt er namelijk voor dat je een betere band met je baby voelt. Ook maakt het je gevoeliger voor geluiden van je baby, dit verklaart dan ook meteen waarom de moeder ‘s nachts wél wakker wordt en je partner niet.

Oxytocine en het moederschap

Het moederschap is voor veel vrouwen pittig. De gedachten dat er zoveel van ons wordt verwacht doet onze hartslag al verhogen. Als onze maandelijkse hormonen schommelingen ook nog om de hoek komen kijken, kan het moederschap je soms echt gestolen worden. Als je op het moment staat om te breken, knuffel dan je kind in plaatst van het te ontwijken. Je oxytocine zorgt ervoor dat jij meer ontspant en dat boosheid, frustratie en onmacht plaats maakt voor een moeder die de kinderen omarmt met een glimlach. Gun jezelf deze natuurlijke oxytocine boost, ook wanneer je wel ontspannen bent.

Met behulp van deze 5 tips kan jij jouw oxytocine gehalte verhogen.

  • Fysiek contact: heb jij vandaag al  iemand geknuffeld, je partner, kind of huisdier? Zo, ja dan heb jij vast je oxytocine boots al wel gevoeld. Heb jij nu weinig knuffel mogelijkheden? Geen Nood. Het denken aan iemand van wie je houdt, of graag mee flirt brengt de oxytocine-productie al aan de gang. Net zoals tijd aan jezelf besteden; het nemen van een warme douche en of bad, de tijd nemen om jezelf te scrubben, te scheren en te wassen.
  • Meditatie: het ontspant lichaam en geest. Tijdens mediteren zit je niet in een vecht- of vlucht situatie en is er plaats om oxytocine aan te maken.
  • Lichaamsbeweging: fysieke activiteiten, zoals het huishouden doen, thuis matig sporten, (buiten) spelen met de kinderen is al voldoende om oxytocine vrij te maken en je snel beter te voelen.
  • Huilen: het ontladen van opgesloten gevoelens, zorgt ervoor dat opgebouwde stress kan afnemen en er ruimte is om oxytocine aan te maken.
  • Steun bieden aan anderen: als wij een compliment krijgen of aangemoedigd worden voelen wij ons goed. Maar als wij degenen zijn die de woorden van steun aanbieden, voelen andere zich goed. Woorden kunnen goedheid, mededogen en liefde overbrengen. Het verbind ons met de anderen, waardoor oxytocine niveaus aan beide kanten kan toenemen. En het kost je niets! Je geeft gratis een compliment vanuit je hart en je geeft jouw glimlach weg!

Ervaar jij moeite met het verhogen van je oxytocine gehalte?

Het kan voorkomen dat je moeite hebt met lichamelijk contact met jezelf of anderen, waardoor jouw oxytocine gehalte zeer laag blijft en jij leidt onder de negatieve effecten daarvan. Wellicht is een hormonencheck bij een kinesioloog een oplossing voor jou. Een kinesioloog kan uittesten of je hormoon uit balans is en wat er voor nodig is om dit weer te herstellen. Zodat jij wel de euforie van het oxytocine hormoon gewoon kan gaan ervaren. www.kinesiologieria.nl

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *